Gdzie publikować podcasty?

Studio Podcastowe - Tablica On Air -

W końcu! Po długich przygotowaniach nagrałeś pierwszy odcinek swojego podcastu. Zabawa jednak dopiero się rozpoczyna, bo czas pokazać swoją produkcję światu. Zanim to nastąpi, musisz wybrać odpowiedni hosting i przemyśleć, gdzie opublikować podcast.

Na blogu Mam Podcast pisaliśmy już m.in. dlaczego podcast jest szansą dla biznesu i jak przygotować się do nagrywania, teraz czas na dystrybucję.

Wybór, gdzie publikować podcast, to jedna z kluczowych decyzji początkującego twórcy. Należy to dobrze przemyśleć, ponieważ zła konfiguracja podcastu i opublikowanie go w pierwszych lepszych katalogach, może zniweczyć dotychczasową pracę. Przez słabą dystrybucję, nawet wartościowy materiał może przejść niezauważony.

Jaki serwis podcastowy wybrać? W sieci można znaleźć mnóstwo serwisów podcastowych, na których użytkownicy słuchają swoich ulubionych audycji.

Oprócz tych najbardziej kojarzonych, jak Spotify, Apple Podcast czy Google Podcast, jest też wiele innych wartych uwagi. Zanim jednak zastanowisz się, gdzie opublikować swój podcast, aby zdobyć jak największe grono odbiorców, musisz podjąć decyzję…

 

… jaki hosting wybrać

Hosting w przypadku podcastów spełnia dwa główne zadania: przechowuje Twoje pliki dźwiękowe (MP3) oraz plik RSS zawierający informacje o kanale.

Jak wygląda to w praktyce?

Kiedy wyślesz pierwszy odcinek podcastu do dostawcy usług hostingowych, ten wygeneruje link do wspomnianego kanału RSS. Link umieszcza się następnie na wybranych platformach podcastowych.

RSS odgrywa kluczową rolę, ponieważ dzięki niemu Twoi odbiorcy będą na bieżąco powiadamiani o kolejnych odcinkach. Najprościej mówiąc, podcast przechodzi więc z hosta po swoim RSS do zewnętrznych serwisów, które zajmują się publikacją takich treści.

Warto poświęcić trochę czasu na analizę serwisów hostingowych, ponieważ ich oferty mogą się znacząco różnić. Szukając dobrego dostawcy, przede wszystkim powinieneś zwrócić uwagę na takie kwestie jak: przepustowość hostingu, pamięć, stopień rozbudowania statystyk, długość bezpłatnego okresu próbnego, ceny poszczególnych planów abonamentowych czy użyteczność interfejsu.

Zawsze warto testować. Zarejestruj się w danym serwisie, sprawdź, na ile jest on funkcjonalny w planie darmowym, a potem podejmij decyzję, czy warto wykupić płatny z większą liczbą funkcji. Na pewno najlepiej postawić na narzędzie, które pozwala z jednego miejsca opublikować podcast w wielu katalogach.

Oto przykłady najpopularniejszych serwisów hostingowych:

Libsyn
SoundCloud
Buzzsprout
PodBean
Captivate
Castos
Simplecast
Blubrry
Spreaker
Anchor
Transistor

Jeśli wybrałeś już hosting, który najbardziej spełnia Twoje oczekiwania, teraz czas ustalić…

 

… gdzie opublikować podcast do dystrybucji

Wybór katalogów jest szeroki. Szukając miejsc do publikacji podcastu, powinieneś zwrócić uwagę przede wszystkim na to, czy dana platforma pozwoli znaleźć Twoją audycję w aplikacji mobilnej. Chodzi o to, aby podcast był łatwy do wyszukania i subskrybowania.

Podcast możesz dystrybuować przez kilka katalogów, ale na szczęście nie będziesz musiał zamieszczać wszędzie każdego odcinka oddzielnie. Jeśli ustalisz już, które platformy będą dla Ciebie najlepsze, wystarczy, że raz umieścisz tam link do kanału RSS. Później każdy odcinek będzie już pojawiał się tam z automatu.

Nie doczekaliśmy się jeszcze badania, które rzetelnie pokazywałoby, które platformy podcastowe są najpopularniejsze wśród polskich użytkowników. Patrząc na to z szerszej perspektywy, warto jednak powołać się na dane firmy Midia Research, która wzięła pod lupę Stany Zjednoczone, Kanadę, Australię, Francję, Wielką Brytanią i Niemcy.

W drugim kwartale 2020 r. czołówka najpopularniejszych katalogów wyglądała tam następująco:

1. Spotify
2. Apple Podcasts (wcześniej pod nazwą iTunes)
3. Google Podcast
4. ACAST
5. Overcast
6. Downcast
7. Luminary
8. Stitcher

Należy jednak podkreślić, że pierwsza dwójka jest na zdecydowanym prowadzeniu: podcastów poprzez Spotify słuchało w tych krajach aż 42 proc. odbiorców, a poprzez Google Podcast ponad 30 proc.

Mimo to, warto rozważyć publikowanie podcastów także na innych platformach niż powyższe. Wśród często polecanych są m.in. CastBox, Podcast Addict, Breaker, Pocket Casts czy naturalnie YouTube.

Pomagamy stawiać pierwsze kroki

Jak widać, tworzenie podcastów to nie tylko proces nagrywania, ale też aspekty techniczne dotyczące konfiguracji i dystrybucji. Za wartościową treścią musi iść niezawodny hosting, w którym będziesz przechowywał pliki z odcinkami, a także dobrze wybrane katalogi, poprzez które będziesz rozpowszechniać swoje audycje.

W pierwszej chwili może wydawać się to nieco skomplikowane, ale naprawdę nie ma się czego bać. Ale jeśli zwyczajnie nie masz czasu w pojedynkę analizować tego, jak i gdzie publikować podcast, możesz skontaktować się z nami. W ofercie Mam Podcast znajdziesz m.in. fachowe doradztwo w zakresie promocji treści.

Chętnie pomożemy!

Zobacz  >>> Cennik Mam Podcast