Dowiedz się, jak zarabiać na podcastach

zarabiać na podcastach

W pierwszym półroczu tego roku Polacy odsłuchali 300 proc. więcej godzin podcastów, niż w 2019 roku. Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm zastanawia się, jak zarabiać na podcastach. Oto 5 sposobów, jak możesz zmonetyzować swoją produkcję. 

Polski rynek podcastów rośnie z roku na rok. Według najnowszych danych, tego formatu słucha już ponad 25 proc. naszych internautów, a więc grono potencjalnych odbiorców można już liczyć w milionach (Gemius podaje, że ogólna liczba internautów w Polsce wynosiła we wrześniu 27,7 mln).

Według danych firmy Spotify, która zbadała dynamikę rozwoju podcastów na całym świecie, nasz kraj znajduje się pod tym względem w pierwszej dziesiątce, a więc bardzo wysoko. Oprócz nas, w tym gronie znalazły się jeszcze Brazylia, Wielka Brytania, Kanada, Kolumbia, Meksyk, Hiszpania i Włochy. Z tego samego badania dowiedzieliśmy się też, że internauci nad Wisłą odsłuchali w pierwszej połowie 2020 roku trzy razy więcej godzin podcastów, niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Wszystko to sprawiło, że coraz więcej firm poważnie zastanawia się, jak nagrać podcast, a reklamodawcy powoli przestają już patrzeć na ten format jak na coś egzotycznego. – mówi Przemek Lenart ze studia Mam Podcast. Dlatego poważnie można zastanawiać się nad tym, jak zarabiać na podcastach – podsumowuje.

Kto słucha podcastów w Polsce?

Warto zwrócić uwagę na to, kim jest przeciętny słuchacz podcastów w naszym kraju. Taki profil nakreślili pracownicy Sotrendera, którzy przygotowali charakterystykę grupy docelowej na podstawie danych z Facebooka (badanie Audience Scan). Dowiadujemy się z nich, że:

  • szczególne zainteresowanie tym formatem wykazują osoby powyżej 35. roku życia;
  • bardzo dużą grupę odbiorców stanowią przedsiębiorcy (znaczna część podcastów dotyczy sektora B2B);
  • ponad 90 proc. tej „przedsiębiorczej” grupy interesuje się różnymi kategoriami związanymi z biznesem, przemysłem, nowymi technologiami i sportem, a 55-65 proc. prawem, książkami, czasopismami;
  • wysoki Affinity Index (wskaźnik dopasowania) obserwuje się też w takich tematach jak inwestycje, małe przedsiębiorstwa, ekologia i sprawy społeczne.

Te dane pokazują, że podcast może być skutecznym kanałem marketingowy szczególnie dla firm z sektora B2B. Zarówno dużych i średnich, jak i małych.

Więcej statystyk przeczytasz w naszym wpisie: Dlaczego warto wykorzystać podcast w biznesie.

Jak zarabiać na podcastach?

To zrozumiałe, pewnie każdy autor czy przedsiębiorca chciałby, aby jego podcast w pewnym momencie zaczął na siebie zarabiać. Aby tak się stało, trzeba jednak zgromadzić wokół siebie wierną grupę słuchaczy. Celowo nie piszemy „liczną”, ponieważ nie to jest najważniejsze.

Mówi o tym większość doświadczonych podcasterów: aby produkcja miała szansę zarabiać, komunikat musi być bardzo dobrze dopasowany do danej grupy docelowej. Zdarza się, że podcast dociera do dużej liczby odbiorców, ale nie generuje przychodów, ponieważ jego tematyka jest zbyt szeroka. Ludzie słuchają, ale nie kupują. Dlatego lepiej stworzyć podcast skierowany na określoną niszę. Odtworzeń może być mniej, ale przyciągniesz lepiej wyselekcjonowanych słuchaczy, którzy szukają konkretnej pomocy i są gotowi wydać na to pieniądze.

Teraz przejdźmy do tego, jak zarabiać na podcastach. Można wyróżnić 5 najpopularniejszych sposobów:

  • reklamowanie/lokowanie swojego produktu – podcast jest formatem, który wymaga od słuchacza skupienia i zaangażowania. Korzysta na tym komunikat reklamowy, co potwierdzają międzynarodowe badania przeprowadzone w 2018 roku przez Discover Pods. Wynika z nich, że aż 85 proc. osób słucha reklam zawartych w takich produkcjach, a 49 proc. kupiło produkt, o którym była mowa. Warto więc umiejętnie (czyli nieagresywnie!) reklamować/lokować swój produkt lub usługę. Jeśli zrobisz to pomysłowo i z wyczuciem, możesz przekonać odbiorców do kupna;
  • zbieranie leadów – dobrym rozwiązaniem jest zbieranie kontaktów do słuchaczy, ponieważ każdy lead może później konwertować i zamienić się w cennego klienta. Kontakty możesz oczywiście zbierać na różne sposoby. Ten najpopularniejszy to oferowanie odbiorcom np. darmowego materiału lub zniżki w zamian za adres e-mail, na który później możesz wysyłać swój newsletter z ofertą;
  • sponsoring cyklu – jeśli Twój podcast rozwinie się i będzie już miał spore grono odbiorców, możesz zaproponować współpracą firmie z danej branży. Jeśli Twoje zasięgi okażą się kuszące, taki partner może zostać oficjalnym sponsorem całego cyklu, o czym będziesz np. informował na początku i na końcu każdego odcinka. Razem będziecie mogli też organizować rozmaite akcje promocyjne;
  • afiliacja – przystępujesz do programu partnerskiego, podczas którego polecasz czyjeś usługi i otrzymujesz prowizję od sprzedaży. Tworząc podcast także w wersji wideo, możesz udostępnić odbiorcom np. link afiliacyjny, który umożliwi im przejście na stronę danej firmy. Jeśli słuchacz to zrobi i dokona zakupu, Ty zarabiasz;
  • Patronite – jeśli tworzysz naprawdę wartościowy kontent i masz duże grono wiernych odbiorców, mogą oni zostać Twoimi patronami. Jak to działa? Fani cyklu wpłacają co miesiąc wybraną kwotę na konto autora, który może później wykorzystać je na potrzeby swojej działalności.

Jak zrobić podcast? Pomożemy Ci

Jeśli szukasz nowych formatów marketingowych i zastanawiasz się, jak nagrać podcast, służymy pomocą. Studio Mam Podcast zajmuje się nie tylko nagrywaniem i obróbką dźwięku, ale również fachowym doradztwem. Podczas konsultacji marketingowej podpowiemy Ci jak poprawnie stworzyć podcast, a potem jak go dystrybuować, aby dotarł do szerokiego kręgu odbiorców i miał szansę zarabiać. Tutaj sprawdzisz szczegóły oferty: Oferta i cennik Mam Podast

Masz pytanie? Zadzwoń pod numer +48 501 790 505 lub napisz na przemek@mampodcast.pl.

Nasłuchujcie dobrych wieści 🙂

Powodzenia!