Słyszałeś, że musisz tworzyć content, żeby zdobyć uwagę i dać się poznać swoim odbiorcom. Ale algorytmy Googla czy w social media są nieubłagane, i trudno Ci się przebić… Dlaczego warto wykorzystać podcast w biznesie? Format błyskawicznie rozwija się w Polsce, a poziom zaangażowania użytkowników przebija tych z YouTube’a.
Podcasty w Polsce to nowo odkryte, dynamicznie rosnące medium. Już 27% internautów w Polsce słucha podcastów. Większość włącza je co najmniej raz w miesiącu – w domu lub w czasie podróży, dla rozrywki i żeby dowiedzieć się więcej o świecie.
A przy tym słuchacze podcastów, poświęcają im swoją pełną uwagę i wyżej oceniają ich wiarygodność niż tradycyjnych mediów. To wnioski z najobszerniejszego do tej pory badania polskich słuchaczy podcastów opracowanego dla Tandem Media.
źródło: Tandem Media
W Polsce audytorium podcastów doświadczyło niedawno bardzo dynamicznego wzrostu – z badania dla Tandem Media wynika, że 65% spośród aktualnych słuchaczy podcastów zaczęło z nich korzystać w ciągu ostatniego roku.
Rozwój technologii mobilnej i to, że z telefonem już niemal się nie rozstajemy wpłynął na popularność podcastu, jako medium które możemy konsumować wykonując inne zadania.
Co wychodzi w badaniach
W badaniach deklarujemy, że podcastu słuchamy najczęściej: ¾ badanych włącza je w domu; 38% robi to podczas wykonywania obowiązków domowych, a aż 43% słucha audycji internetowych w czasie dojazdów – w samochodzie lub środkach komunikacji. Blisko ¾ osób słucha podcastów na smartfonie, a połowa – na laptopie. 60% regularnie używa słuchawek; samych podcastów większość słucha nieregularnie, wybierając konkretne odcinki z subskrybowanych serii. Jeśli jednak internauci zdecydują się na włączenie audycji, to słuchają ich zwykle w całości (68%) i głównie w streamingu online. 68% badanych preferuje podcasty o długości 10-30 minut.
Z badania wynika, że najchętniej akceptowanymi formatami reklamowymi są: sponsoring podcastów przez daną markę, polecanie przez twórcę audycji konkretnej marki oraz współtworzenie odcinka lub podcastu przez markę. Co ważne, aż 34% respondentów jest skłonnych do zakupu tak reklamowanego produktu.
W opinii badanych podcasty wygrywają z tradycyjnymi mediami pod względem wiarygodności i zawartych w nich interesujących treści. Ponad 40% respondentów określa je jako eksperckie, a ponad połowa zadeklarowała, że audycje internetowe zawierają ciekawe dla nich informacje i treści oceniane jako „dla mnie”.
Badani przez Publicis Groupe zadeklarowali, że słuchają podcastów przede wszystkim dla rozrywki (48%), ale też, aby dowiedzieć się czegoś o świecie (46%) i dla relaksu (42%). Spora grupa osób chce słuchać podcastów z myślą o swoim hobby oraz by zająć się czymś podczas innych czynności.
źródło: Tandem Media
Podcast a budowanie marki
Podcasty przestały być niszą tylko dla pasjonatów. Tworzy je coraz więcej marek, by przekazywać wiedzę o swoich rozwiązaniach. A czas spędzany podczas jednego odcinka przewyższa zaangażowanie każdy inny internetowy format. Na YouTubie jest to średnio 13 minut, podczas gdy podcastów słuchamy 43 minuty (wg badania Edison Research).
Polska jest w pierwszej dziesiątce najszybciej rozwijających się rynków pod kątem liczby słuchaczy. Społeczność słuchających rośnie aż o 300% w skali rok do roku (według badania Voxnest).
Grupa osób, która jest zainteresowana takim rodzajem treści znacznie się powiększa. W Polsce najczęściej podcastów słuchają osoby w wieku 25-34 lata (38%) oraz 35-44 lat (26%). Na trzecim miejscu znaleźli się odbiorcy w przedziale wiekowym 18-24 lat (19%).
Ciekawie wygląda tematyka. Okazuje się, że kobiety najchętniej słuchają podcastów związanych ze:
- zdrowiem i stylem życia (40%),
- psychologią (33%),
- edukacją i językami obcymi (28%).
Mężczyźni natomiast częściej sięgają po podcasty na temat:
- technologii (36%),
- historii i społeczeństwa (27%).
- biznesu, marketingu, reklamy (27%).
Poszerzanie świadomości na temat marki, tworzenie lepszej relacji z odbiorcami dzięki dostarczeniu im istotnych informacji na wysokim poziomie i dotarcie do szerszej publiczności to jedne z głównych korzyści, jakie zapewnia markom rynek podcastów.
Dzięki podcastom:
- Budujesz wizerunek eksperta w branży;
- Zyskujesz atrakcyjną formę content marketingu;
- Docierasz do nowych klientów;
- Angażujesz i budujesz bliską relację;
- Wyróżniasz się na tle konkurencji.
Jak przygotować się do nagrania swojego pierwszego udanego podcastu?
Warto na start określić:
Kto będzie słuchał twojego podcastu,
co chcesz osiągnąć dla swojej marki oraz
jaki będzie temat kanału.
Więcej podpowiedzi znajdziesz w naszym wpisie Jak przygotować się do nagrania.
Studio Mam Podcast powstało by spełniać marzenia o własnym podcaście. Pomożemy w nagraniu odcinka, obróbce dźwięku lub doradzimy jak wystartować. Napisz do nas na przemek@mampodcast.pl
I dołącz do nas w social media, aby szukać inspiracji i poznawać techniczne rozwiązania:
Facebook – LinkedIn – Instagram
Źródła:
https://tandemmedia.pl/zasieg_podcastow_w_polsce/
Badanie przeprowadzone w sierpniu 2019